zondag 27 november 2011

Tarte taart An & Sweet Table Contest



Enige tijd geleden kwam ik via Twitter de Sweet Table Contest op het spoor. Een wedstrijd voor taartliefhebbers, waarbij de mooiste tafels worden volgezet met taarten, snoepjes & koekjes. Op de website van Sweet Table Contest staan de mooiste creaties van de editie van 2010 op een rijtje. Sommige tafels zijn in een duidelijk thema opgezet. De winnaar van vorig jaar liet zich bijvoorbeeld inspireren door het verhaal van Sneeuwwitje en ontwierp een tafel vol sprookjesachtige cupcakes, een supermooie achtergrond, alles in zwart/wit & rood, appeltjes en een witte dwerg. 
Het voorbereiden van zo'n tafel kan enorm veel tijd in beslag gaan nemen. Het begint met een idee, een schets en voor je het weet sta je midden in de nacht taart te maken en probeer je weken van te voren je themacupcakes al uit op vrienden en familie. Niet dat die daar een probleem van maken natuurlijk.

Na contact met Monica Kühne, het Nederlandse jurylid van de wedstrijd, heb ik besloten een poging te wagen. Omdat mijn 'jaar vol taart-project' vooral opgezet is om wekelijks een zelfopgelegde deadline te halen en een stuk te schrijven, was het samenstellen van een hele tafel vol sweets - en daarmee de focus op het bakken i.p.v. schrijven - eigenlijk best een enorme klus!

De laatste tijd heb ik op mijn blog al de nodige aandacht geschonken aan Sinterklaas & alle zoetigheid die je in deze tijd van het jaar in ongegeneerd grote hoeveelheden kan eten. Mijn thema stond enige tijd geleden al vast: mijn 'sweet table' zou bestaan uit kruidnootjes, mijn eigen 'intocht-taart', borstplaat & alles wat je je bij Sinterklaas kan voorstellen. Als Nederlandse inzending koos ik voor een Nederlands thema. Ik bakte kruidnootjes, maakte een intocht-taart (net het Grote Boek van Sinterklaas!), 5-decemberkoekjes, Caramel Cups met rode en witte accenten, mijters & staf van meringueschuim, rode Sinterklaas macarons met witte chocolade & frambozen, witte roomborstplaat, fröbelde een pakjesboot en bakte speculaas. Donderdagmiddag ontdekte de tandarts twee gaatjes in mijn kiezen, dus stiekem snoepen zat er deze keer niet in. Elke hap gaat nu door 'merg en been' dus tot half december zal ik snoepen met een vreemde uitdrukking op mijn gezicht. Echt genieten dus...

Een van mijn schetsen voor de Sweet Table Contest.


Het bakken van taart is  voor mij een hobbymatige aangelegenheid en zeker niet gestructureerd dus het loopt zo nu en dan echt uit de hand. Vaak begin ik te laat waardoor het in de meeste gevallen nachtwerk wordt. Daar wilde ik deze keer een 'stokje' voor steken. Dus na een grondige voorbereiding, schetsen en hulp van mijn zusje 'tante El' verliep het project eigenlijk best goed. Bedenk er wel bij dat ik twee dagen met rood aangelopen hoofd heb rondgelopen, de hele week al ingrediënten heb moeten beschermen met post-it notes (niet opeten!/niet aanzitten!/niet verplaatsen!), daarmee alle familieleden gek heb gemaakt, in the heat of the moment vergeten ben om lunch klaar te maken voor mijn zusje (die met dito rood hoofd hard aan het meewerken was. Thanx Ellen! Had het niet zonder jou kunnen doen!), de kat heb verwaarloosd en manlief de deur heb uitgestuurd om met mijn kleine dametjes te gaan rondrennen in een bos (rust!). 

Gelukkig kon ik, nadat we de fotosessie erop hadden zitten, iedereen weer blij maken met de woorden 'Let's eat something Sweet'!

Macarons met frambozen en witte chocola.


Schuimpjes: Sinterklaas mijter & staf.


5-December koekjes & roomborstplaat.

Gevulde speculaas.

Kruidnootjes!

Intocht-taart met kruidnootjesbodem en kaneel.

Sweets!

De stoomboot & Hollandse daken.
Ook op de toren: Caramel Cups!

Ik ga mijn Sweet Table Contest foto aanbieden aan Monica Kühne en ik hoop dat ze hem op wil nemen in de competitie. Lijkt me super als dat lukt. Het is in ieder geval een superleuk en inspirerend project geweest om aan te werken tijdens dit gekke jaar vol taart!